EFOP 3.3.5-17-2017-00049
EFOP 3.3.5

TANKERÜLETI SZAKMAI NAP A MÓRÁBAN
A digitális eszközök és a gamifikáció alkalmazásának lehetőségeiről a művészetoktatásban címmel tartott előadást Fáczán Gabriella szolfézstanárnő a Hajdúböszörményi Tankerületi Központ által szervezett szakmai napon, augusztus 24-én, melyre több művészeti iskoláiból érkeztek a téma iránt érdeklődő pedagógusok.
Számomra az ölbeli játékok, kacagtatók, cirógatók, népdalok és mondókák jelentették az első kapcsolódást a gyerekek és a zenei műveltség között, ez az előadás azonban rávilágított arra, hogy az infokommunikációs eszközöket okosan és ésszerűen használva hatékonyan motiválhatjuk őket és tovább örökíthetjük zenei kultúránkat.
A kolléganő rögtön egy olyan játékkal indított, ami még gyakorlott zenészként is komoly odafigyelést igényelt mindnyájunktól. A panelen megjelenő játékos ritmusgyakorlat elvégzése során észrevétlenül vezetett be bennünket mesterprogramjának ismertetésébe. Már az első pillanatban interaktív zeneórán találtuk magunkat, próbára téve memóriánkat, mozgáskoordinációt és ritmusérzékünket. Az allegro, divertimento vagy scherzo kifejezések mellé a gamifikáció, kutatásalapú aktív tanulás, feladatbank, facilitátor, edutainment is bekerült a szakmai szótáramba, hiszen kolléganőnk előadásából világossá vált számomra, hogy nemcsak a Bőhm-féle zenei műszótárból vagy zenei lexikonokból és egyetemi jegyzeteinkből kutathatjuk fel az adott zeneműhöz, zeneszerzőhöz kapcsolódó információkat, hanem játékosan, néhány kattintással szinte azonnal egzakt választ kapunk az internet hatalmas könyvtárában.
Megtudhattuk azt is, hogy a hangológép és a metronóm mellett hogyan használhatjuk fel a tanításban az online alkalmazásokat, hatékonyabbá téve ezzel a tanítás-tanulás folyamatát és ajánlást kaphattunk arra vonatkozóan, hogy mely honlapokról érdemes tájékozódnunk, illetve megfelelő kritikával és etikával kezelve az online információkat hogyan adhatjuk tovább azokat. A Bach szigorúan szerkesztett polifónikus műveiből, Beethoven oly precízen megkomponált alkotásaiból felépülő klasszikus zene katedrálisa és a virtuális világ ingereivel átitatott nemzedéket összekapcsoló hídként funkcionálhat ez a módszer, mely segítségével úgy motiválja a diákokat, hogy óráinak aktív közreműködői lesznek. Mindezt egy izgalmas kvízjátékkal szemléltetve be is bizonyította a kolléganő, melyet mindannyian nagy izgalommal és érdeklődéssel játszottunk végig. A résztvevők érdeklődése és figyelme folyamatosan élénk volt az előadás alatt, mely annyira élvezetes, érthető és jól megtervezett volt, hogy a pillanatok alatt elrepülő 3 ó
rát a „Játék és muzsika 180 percben” címet adnám.

Dr. Sramkóné Gáspár Izabella
okleveles fuvolaművész, -tanár, kamaraművész
image image
image
image
image
image