EFOP 3.3.5-17-2017-00049
EFOP 3.3.5

TAVASZI PEDAGÓGIAI NAPOK – 2022. április 12.
Előadó: Veres Gábor – Oktatási Hivatal Tananyagfejlesztési Főosztály
Biológiai tantárgyi fejlesztések, a NAT 2020-tól a biológiai tankönyvekig
Az előadó gimnáziumban tanított régebben, 2003 óta vesz részt a fejlesztésekben, európai projektekben. Változások történtek az iskolák környezetében. Új irányok, módszertanok jelentek meg, miközben a hagyományokat is meg kell őrizni. A tudás átadása és a képességek fejlesztése lett hangsúlyos. Változtak az oktatók készségei is.
A biológia tanításában megjelent a probléma/jelenség és a kutatás/vizsgálati alapú tanítás. Cél, hogy a tudást át kell vinni a hétköznapokba. Ezt segítheti az élményszerű tanulás. A tanulóknak meg kell ismerkedniük a rendszer szintű gondolkodással. A NAT-ban megfogalmazódott az igény a természettudományi műveltség emelésére.
Fő témák: fenntarthatóság/ökológia és az egészségnevelés/embertan témakörei. Tudásátadás helyett a tudásépítés felé kellene haladni, kiemelve a kulcsfogalmak fontosságát. Ehhez a gondolkodási módszerek fejlesztése is szükséges. Középiskolákban a modern biológia felé való eltolódás fontos, hogy a változó világgal lépést tudjanak tartani.
A tankönyveknél – mind általános és mind középiskolákban – A és B típusú könyvek jelentek meg, ill. ahol erre igény van, az integrált tankönyvek.

Kranyikné Gyuró Erzsébet
image
image
image
image
image